Billeder, der skaber troværdighed

Når du taler til forbrugeren, taler du til at væsen, der handler med både logik og følelser. Men faktisk viser meget forskning, at forbrugeren ofte lader sig styre af den emotionelle tilknytning til et produkt. Således kan vi erhvervsdrivende iscenesætte vores grafiske design og billedmateriale med henblik på at opnå flest mulige salg eller henvendelser.

Men hvad reagerer kunderne på, når de involverer sig i vores brand med deres følelser?

Functional magnetic resonance imaging (fMRI) påpeger, at en forbruger handler ud fra sine personlige følelser og sin erfaring med et givent brand eller produkt snarere end ud fra informationer om selv samme. Har en kunde haft en positiv oplevelse med et bestemt mærke, eller er kunden af en vis overbevisning, er det med andre ord sværere at gøre forbrugeren illoyal igen.

Et brands såkaldte likeability bliver derved et af dets vigtigste facetter, når det handler om at skabe kunder – og om at skabe kundeloyalitet. Er der allerede etableret en likeable følelse fra kundens side, vil firmaet få meget mere value for money, når det siden hen målrettet markedsføring mod individer, som kan lide mærket.

Tilbage står vi med spørgsmålet: hvordan skaber vi en likeable brand profil?

Gør dit brand til en favorit

De bedste værktøjer du har, når du skal gøre dit brand venligt og let elskeligt, er dine visuelle virkemidler. Er der noget, som folk kan lide, er det smilende ansigter. Smilende ansigter på konsulentsiden, smilende ansigter, der har indgået og udvekslet en transaktion og smilende ansigter, der kigger brugeren på den anden side af skærmen i øjnene. Ser man på hjemmesiden hos denne fotograf i Vejle, ser man den meget præcise frase: ”Billedkommunikation handler om at udarbejde det image, I vil være kendt for”. Mere nøjagtigt kan det næppe siges, og det er her, fotografiets magi kommer i spil.

En professionel fotograf kan hjælpe med at fremstille de helt rette associationer og dermed skabe den perfekte brand iscenesættelse. Her handler det om at skabe en autentisk virkelighed, som kunden kan forholde sig til. Altså at overbevise kunden om, at man som firma har ekspertisen til at afhjælpe hans udfordring. Det gør man primært ved at fremstå professionel i sin visuelle og skriftlige kommunikation. Men særligt billedmaterialet adskiller fårene fra bukkene, da det er tydeligt på kvaliteten at se, hvilken virksomhed, der har investeret – og dermed har den mest troværdige tilgang set fra kundens perspektiv.

Skab derfor altid billedmateriale, der overbeviser og giver en emotionel sikkerhed i forhold til, at I er problemknuseren, der anerkender og afhjælper kunden.