Er du ked af det hele tiden?

Har du oplevet i en længere periode at være ked af det meget af tiden? Som om du bare ikke kan blive rigtig glad og noget konstant trykker dig. Den følelse kender mange til, men det gør den ikke mindre vigtig at lytte til. Det er vigtigt for dig selv og dit helbred, at der bliver gjort noget ved det, hvis du føler dig ked af det og nedtrykt i en lang periode. Der findes som regel to overordnede måder at være ked af det på. Der er den måde, hvor der er sket noget bestemt i dit liv eller i dig, som har gjort dig utroligt ked af det. Eller også er der den måde, hvor du ikke ved hvorfor, du er ked af det, men at du i hvert fald ved, at du er ked af det.

Observer dine tanker

En rigtig god start for alle er at observere sine tanker. Det vil i praksis sige, at du, når du oplever, at du begynder at føle dig ked af det, skal lægge mærke til, hvad du tænker. Dette oplever mange om aftenen, når du ligger alene i mørket med kun dig selv og dine egne tanker. En god idé er at skrive dine tanker ned. Gode som dårlige. Det behøver ikke give mening på papiret, men skriv dine tanker ned. Det kan både lette dig og gøre dig klogere på, hvad der trykker dig.

Få professionel hjælp

Der findes flere ting, du selv kan prøve at gøre, men hvis du i længere tid oplever, at du ikke kan blive glad igen, så søg professionel hjælp. Der står folk klar, som er højt uddannet i netop at forsøge og hjælpe dig til at få det bedre, så hvorfor ikke benytte det. Det er ingen skam at få hjælp. Psykolog i København.