Har du osteopeni og vil gerne forebygge osteoporose?

Osteopeni er ikke noget, som de fleste kender til. Derfor kan det være lidt forvirrende, hvis man får taget nogle knoglescanninger, der viser oteopeni. Tilstanden er i princippet en let afkalkning af knoglerne, som sker naturligt med alderen, men slet ikke er i samme grad som osteoporose. Tilstanden forværres dog med alderen, ligesom med alle tilstande, og derfor er det vigtigt, at man tager sine forholdsregler og forsøger at forebygge det så godt som man kan. Til dette formål er der mange forskellige midler, som man kan tage i brug og det er vigtigt, at man ikke tager tilstanden alt for let, selvom den ikke er meget alvorlig.

Kalk og vitaminer

Der er mange ældre, som får bud på at tage et tilskud af vitamin D og kalk, når de bliver ældre. Det kan også være en idé, hvis man overvejer et tilskud af vitamin K, der også kan vise sig gavnligt. Vitaminer er stoffer, som kroppen ikke selv kan danne, men som den har brug for for at kunne overleve. Vitamin D og kalk er nødvendig for at knoglerne ikke nedbrydes uhensigtsmæssigt og det kan derfor være et meget godt redskab til at tøjle sin osteopeni. Dette er dog ikke det eneste værktøj, som kan have en gavnlig effekt på ens knogletæthed. En anden vigtig faktor er også motion, der har en gavnlig effekt på knogletætheden.

Motion er uhyre vigtig

Motion er vigtig af mange årsager. Det er med til at holde kroppen generelt sund og det er derfor ingen overraskelse, at det også har en gavnlig virkning på ens knogletæthed. Kroppen er nemlig så smart indbygget, at hvis knoglerne oplever et pres fra en bestemt vinkel, for eksempel når man løber, så vokser den for at gøre kroppen mere modstandsdygtig. Det er en utroligt smart, men kompliceret mekanisme, der muliggør kroppen at tilpasse sig til den stress, som den måtte opleve. Osteopeni er en ganske almindelig tilstand, som de fleste vil have efter 55-års alderen. Det betyder dog ikke, at man ikke skal passe på sine knogler, og hvis man vil gøre mere, så kan man undersøge specifikke træningsprogrammer. Man kan for eksempel undersøge www.osteostrong.dk, der specialiserer sig i osteopenibehandling og forebyggelse af osteoporose. Hvis du gør noget godt for dine knogler mens de stadig er i god form, så vil de støtte dig længere nede ad vejen.