Har du styr på dit personlige brand?

Har du nogensinde prøvet at google dig selv, og se hvad der står? Hvis ikke, så skulle du måske prøve det, for det er stensikkert, at nysgerrige forretningsforbindelser og potentielle kunder gerne vil se dig an.

Men hvad er personlig branding? Begrebet blev populariseret i 90’erne, men tog for alvor fart op igennem 00’erne, hvor de sociale mediers indtog og internettets hastige udvikling gav næsten alle en offentlig profil – både i privat og erhvervsmæssig forstand.

Tænker du, at du ikke repræsenterer en virksomhed, og at dit personlige brand derfor er ligegyldigt? I så fald tager du fejl. Søger du job, ønsker du at blive en del af bestyrelsen i en lokal forening eller skal du ud og gæsteundervise de studerende på en skole med et foredrag eller oplæg, kan du roligt regne med, at der bliver søgt på din profil.

Når folk søger på Google, er der ofte mange resultater at vise. Man kan se din Facebookprofil, din profil fra LinkedIn og har du været nævnt i aviser, magasiner eller sågar bare på folks personlige blog, kan disse også være synlige for enhver.

Når du ved, du har et offentligt tilgængeligt brand, har du heldigvis også mulighed for at påvirke det, så du fremstår ønskværdigt overfor potentielle headhuntere, arbejdsgivere, kunder og meget mere.

Sådan kan du skabe bedre personlig branding

Prøv at lukke øjnene. Tænk nu på din yndlingsskuespiller eller din yndlingsfodboldspiller. Du har sikkert et klart billede af denne person. Hvad er personen kendt for, hvordan ser han eller hun ud og hvordan adskiller personen sig fra andre? Tit er personerne forbundet til en række brands, som denne er ambassadør for, som f.eks. tøj, parfume, teknologi eller ved endorsement-aftaler – se andre eksempler her.

Alle disse ting, giver tilsammen personen en profil, og du kan selv være med til at skabe det billede af dig, du ønsker andre skal have. Du skal naturligvis tænke over, hvordan du gerne selv vil fremstå, hvorefter du skal sætte ord på, hvad der gør dig særlig og unik, hvad dine styrker er og hvad du har i ”pokalskabet”, altså hvilke bedrifter, du har.

I dag har du gode muligheder for at markedsføre dig selv via internettet, hvor både private og professionelle platforme er med til at tegne et billede af dig som menneske og professionel. Her er det naturligvis Facebook og LinkedIn, der er de største steder, og derfor er det oplagt at se på din profil og vurdere, om den repræsenterer dig og det, du gerne vil stå for. Ikke mindst skal du naturligvis sørge for et sammenhængende udtryk mellem alle tænkelige platforme, så der eksisterer et tydeligt billede af dig.

Så prøv engang at sætte dig ned, og søg så på dit eget navn. Er det hele fryd og gammen eller skal du til at have styr på din profil? For hvis du kan finde dig selv, så kan andre også.