Keto-kuren – den nye mirakelkur?

Hvis du interesserer dig for sundhed og motion, er der stor sandsynlighed for at du allerede har hørt om keto-kuren. De sidste par år har denne livsstil nærmest opnået kultstatus og det er næsten umuligt at åben et helseblad eller Instagram uden at se før og efter-billeder af keto-følgere.

Keto blev først introduceret i 1920’erne som en kur mod epilepsi. Hurtigt viste det sig dog at ud over at hjælpe med epilepsi, tabte patienterne sig også og kuren begyndte at vinde indpas blandt den normale befolkning. Men diverse finanskriser, verdenskrige og opdagelsen af medicin for epilepsi, gjorde at kuren gik i glemmebogen i mange årtier. Indtil nu, hvor den er vendt stærkt tilbage.

Hvordan fungerer en keto kur?

Keto er en kur, eller en livsstil, ifølge tilhængerne, hvor man undgår kulhydrater og istedet får sine kalorier fra fedt og protein. Ved kun at få små mængder af kulhydrater, tvinger man kroppen til at forbrænde energi fra fedtdepoterne istedet for kulhydratdepoterne. Dette bevirker at man taber sig og at ens appetit nedsættes. En typisk kostplan vil indeholde kød, fisk, æg, ost, nødder samt grønsager med få kulhydrater.

Til gengæld er det slut med at spise almindelig brød, pasta, ris, frugt og alle de andre kulhydrater vi er vant til at spise daglig. Så hvis du ikke kan undvære brød og pasta, er keto nok ikke livsstilen for dig.

Der er blevet foretaget mange studier af keto-kuren, og disse studier viser at de fleste opnår et relativt hurtigt vægttab og at kuren også har en positiv indvirkning på blodsukkertallet hos patienter med diabetes 2. Da kuren er en bevist metode til behandling af epilepsi, forsker man nu også i om den måske kan hjælpe folk med Parkinsons, autisme og andre lignende sygdomme, men disse studier er stadig på forskningsstadiet.

Mirakelkur?

Så er keto-kuren den nye mirakelkur vi alle skal prøve hvis vi vil tabe os?

Som med de fleste valg i livet, er det desværre ikke noget, der ikke også har bivirkninger, bortset måske fra vand, og selv det kan man drukne i. Nye undersøgelser fraråder keto og anbefaler at hvis man ønsker at bruge keto som en slankekur, kun skal gøre det i en begrænset periode.

På grund af det høje indhold af fedt i denne kur, kan det have en negativ effekt på dit kolestoltal og dermed øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Siden man spiser en begrænset mængde grønsager og det frarådes at spise frugt, risikerer man også vitamin-og mineralmangel og de dermed følgende bivirkninger.

Siden kroppen er tvunget til at bruge af fedtdepoterne, risikerer man også at den begynder at tage protein fra muskler og indre organer og kan dermed forårsage skader på hjerte, lunge, lever og nyrer.

Læger, der har sat sig ind i keto-kuren, anbefaler derfor at man maximalt lever på denne måde i et års tid eller to og derefter går tilbage til en mere kulhydratsrig kost så man undgår at skade sin krop permanent.

Som slankemetode er keto-kuren bestemt virksom, så ønsker du blot at tabe 10-20 kilo og kan du undvære kulhydrater i en periode, så er den bestemt værd at prøve. De fleste taber sig relativt hurtigt og en kur, der tillader bacon og ost lyder ikke helt dårligt.

Som med alle kure og livsstilsændringer, kræver det at man sætter sig grundigt ind i det inden man starter så man er forberedt. Nogle mennesker får det dårligt i starten, mens kroppen skal vænne sig til at være i ketose, så hvis du har et krævende arbejde eller er inde i en stressfyldt periode, er det nok bedre at vente eller finde en anden metode til at tabe sig.

Et godt råd når man starter en hvilken som helst kur, er at have noget gode hobbier og interesser, der kan fjerne opmærksomheden fra eventuelle gener og lysten til forbudt mad. Meld dig til et spændende kursus, lån nogle gode bøger fra biblioteket eller prøv lykken på et online casino. Alle kneb gælder under slankekure og med forberedelse og motivation kan alle opnå deres mål.