Motion styrker både din krop og dit sind

Det er almen viden, at regelmæssig motion styrker din krop. Alligevel er det langt fra alle danskere, der får dyrket nok motion i løbet af dagen. Og faktisk har for lidt motion også en stor indflydelse på dit mentale helbred. Dyrker du ikke nok motion vil du opleve træthed, svækket immunforsvar og mindre livsglæde. “Runners High” er altså ikke blot en myte skabt af løbefanatikere. Undersøgelser viser, at træning frigører nogle endorfiner i hjernen, som altså er med til at give dig en slags rus. På den måde har træning altså en positiv effekt på dit sind. Så nu er der altså ikke nogen undskyldning for ikke at komme igang med træningen!

 

Hvordan kommer jeg igang med at træne regelmæssigt?

Du skal først og fremmest overveje hvilke fysiske forbedringer, du ønsker. Ønsker du f.eks. at få større muskler, nytter det ikke noget, at du træner som en langdistanceløber. Ønsker du omvendt at tabe dig, så kommer det ikke til at ske igennem tung styrketræning. Hvis du ønsker at tabe dig, skal du altså ud på nogle lange løbe- eller cykelture. Her er det vigtigt, at du ikke starter for hårdt ud. Dette kan for det første være med til at tage motivationen far dig. Det skal trods stadig være sjovt og en generel god oplevelse at træne. Men anden risikofaktor ved at starte for hårdt ud er skader. Din form vil vokse hurtigere end dine led og sener. Så selvom du lige pludselig føler, at du har let ved at løbe 10 km, er det ikke sikkert, at dine led og sener er hærdet til belastningen. Derfor er det vigtigt, at du langsomt forøger længden af dine træningspas.

 

Hvordan kommer jeg igang med styrketræning?

Hvis du i højere grad ønsker at få større muskler, er styrketræning vejen frem. Styrketræning frigiver også endorfiner, og vil altså også forbedre din mentale sundhed. Fitness er den mest populære måde at styrketræne på. Mange smutter i et fitnesscenter, hvor de udfører et program der. Her er det først og fremmest vigtigt, at du udfører øvelserne med korrekt teknik. Ellers risikerer du igen at blive skadet. De fleste fitnesscentre tilbyder en session med en personlig træner. Dette kan være en god idé, hvis du er ny i fitnessmiljøet. Derudover er det vigtigt, at du får proteiner nok til at opbygge muskler. Hos Fitnessnord kan du bestille forskellige former for proteintilskud.