Tøj er en interessant industri og størrelse

Når det kommer til tøj, kan man lave rigtig mange sjove sammensætninger. Det er en enorm stor industri, der ikke kun inkluderer en del arbejdspladser, men også en masse interesse blandt virksomheder og forbrugere. At knække koden til hvordan man indtræder markedet kan være ekstremt svært, eftersom der sidder nogle mastodonter der styrer slagets gang – ligeledes kan det være et meget interessant marked at indtræde, hvis man først får foden indenfor. Lykkedes det ikke kan det ligeledes være en hård omgang.

Indtrædelse på et konkurrencetungt marked

Når man skal lykkedes med at indtræde et konkurrencepræget marked, er det vigtigt at man har en helt klar strategi i forhold til hvordan man skal gribe det an. Den strategi kan nå at ændre sig hundredvis af gange, og det ikke en dårlig ting, det er blot vigtigt at man overordnet har en helt klar mission og vision i forhold til hvordan man lige knækker nøglen til succes.

Det er et ”must” at differentiere sig

Dét man ofte snakker om som en succesfaktor, er at man kan finde ud af differentiere sig. Dette er naturligvis lettere sagt end gjort, men overordnet er det en stor del af vejen. Det kan enten være man benytter sig af nogle andre materialer end konkurrenterne, har en anden tilgang til bæredygtighed eller lignende.

Skarp på dit udgangspunkt

Er man udelukkende prisorienteret bliver det meget svært at komme ind, eftersom det netop er et nemt konkurrenceparameter for de store spillere. Selvom de ikke bevidst ønsker at presse priserne, er det alligevel muligt for dem, hvis de ser en ny langt mindre spiller, har succes med det. Derfor er det afgørende at man slår på nogle andre ting.

Tøj med en bestemt funktion

Noget af det man har set senest, er tøj med en bestemt funktion. Det er en anden måde at komme ind på – det kan være skjorter eller T-shirts der kan modstå sved, madpletter eller lignende uden det sætter sig. Nu er det ikke bare en hvilken som helst T-shirt, men en T-shirt med en funktion der gør forbrugeren bevidst om at de fravælger noget ved ikke at vælge lige nøjagtig denne producents produkt.

Det kan også være jeans som sikrer du får en bedre mås, eller trænings-tights med nøjagtig samme funktion. Altså det er ikke længere et spørgsmål om pris, men i stedet produktets funktion. Det er en interessant pointe, som rigtig mange – store som små – konstant forsøger at tænke ind i deres strategi. På den måde kan de være med til at lokke forbrugerne, som ikke længere er så loyale overfor deres brands, hvis der kommer noget der er bedre eller mere tiltalende på markedet.

Bestseller gør det fremragende

Nogle af dem der især på markedet herhjemme er Bestseller. Det er ligegyldigt om der er tale om Jack & Jones, Selected, Vero Moda eller Pieces tøj, så har de hver en forskellig målgruppe, men overordnet styret af den samme forretningsmæssige tankegang. De forsøger især at kunne være prisbevidst, samtidig med de også rammer noget forbrugerne efterspørger i forhold til nogle af disse funktioner som blev nævnt tidligere i indlægget her.