Tilser du teknikken?

Hvis du arbejder med digital marketing, har du uden tvivl hørt ting som ”content is the king” og fået alverdens anbefalinger i forhold til, hvor ofte du skal udgive nyt indhold på bloggen, opdatere i eksisterende artikler og en lang række andre ting.

Sagen er bare den, at du langt fra høster, som du sår, hvis ikke det tekniske fundament er på plads på virksomhedens hjemmeside. Faktisk kan en enkelt indstilling i den såkaldte robots.txt fil gøre, at søgemaskiner som Google og Bing ikke må få adgang til alt det gode materiale, som du har på tværs af websitet, og hvad nytter det så? Derfor er teknisk SEO – altså teknisk optimering med henblik på øget synlighed i søgemaskinen – en vigtig del af at synliggøre en hjemmeside.

Hvilke elementer er vigtige?

Når man taler om teknisk SEO er områder som netop førnævnte robots.txt fil vigtig for den såkaldte crawlability, altså hvor let søgerobotter finder din side og navigerer i indholdet. Robots.txt filen ligger ved roden af din server og har til formål at fortæller søgemaskiner, hvilke sider de må indeksere, og ikke mindst hvilke sider, de skal ignorere! Sidstnævnte er vigtigt, hvis du vil undgå at f.eks. tomme sider og sider med tyndt indhold bliver vurderet som væsentlig for dit website. Det er nemlig ikke godt, da Google ikke ser værdi i den slags – og har du mange af den type sider, bliver det negativt for dig.

Sørg desuden for, at sidestrukturen på din hjemmeside er logisk, og at du har et sitemap, som fortæller, hvad du har på din side – igen med henblik på kun at vise de værdifulde sider.

Når du er sikker på, dine sider kan findes, skal selve siderne være optimerede. Det er de særligt, hvis de sender de rette signaler til Google. Sørg for, at du har mulighed for at udfylde title tags og meta beskrivelser, at dine overskrifter bruger de korrekte HTML-formateringer og at du har mulighed for at angive alt-tekster til dine billedfiler. Kombiner den tekniske struktur med grundigt udformet indhold og fokuserede sider, som tilsigter et bestemt søgeord og evt. relaterede fraser.

Når dine sider både kan indekseres og det gode indhold er sat op i de rette tekniske rammer, skal du sørge for, det er hurtigt at indlæse. Det gør du ved at hastighedsoptimere, så dine brugere ikke bliver utålmodige og skal vente på at indholdet indlæses. Ventetid er nemlig lig med frafald, eftersom moderne internetbrugere ikke gider vente. Blot et par sekunder for meget betyder et farvel til kunden. Husk desuden at mange brugere tilgår din hjemmeside fra en mobil eller tablet, hvor bredbåndet kan være en smule langsommere. Og så nytter det altså ikke, hvis der skal hentes tunge filer, scripts m.m. fra serveren.

Apropos mobiler og tablets, din hjemmeside skal naturligvis være optimeret til alle skærmstørrelser. Ikke nok med at det giver din bruger en professionel oplevelse, så har Google selv meddelt, at de bruger mobile first indeksering nu, hvilket vil sige, at deres søgerobot kontrollere din mobil-udgave først.

Er du i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside lever op til nutidens standard, så konsulter din webmaster eller kontakt et bureau med speciale i søgemaskineoptimering.