Den personlige firmagave – gjort helt enkel!

For mange virksomheder kan det være svært at finde de rette gaver ved f.eks. jubilæum eller når der skal uddeles den årlige julegave til medarbejderne.

Heldigvis behøves det ikke være svært at finde gaver til personale og det er heldigt – gaver styrker nemlig forholdet mellem ansat og arbejdsplads!

Et sundt ritual

Det at give gaver er på mange måder et ritual med mange fordele, som virksomheden nyder godt af.

Gaven er en belønning, og derfor en metode, hvormed du kan fortælle dine ansatte, at du som virksomhed respekterer dem og anerkender deres faglige indsats. Det kan gøre en stor forskel for den måde, din ansatte ser sin arbejdsplads på og den måde, han eller hun agerer med loyalitet på.

Det nytter dog ikke noget, hvis man giver de forkerte gaver. Ikke fordi den ansatte er fuld af forventninger eller særligt forkælet, men fordi det at give en ’standardgave’, som virker tankeløs, fortæller, at du ikke har gjort noget særligt ud af at tage hensyn til denne medarbejder. Og har han eller hun f.eks. haft meget overarbejde eller ydet ekstra hårdt for at passe deres job, vil der opstå en ulighed mellem input og forventet output. Og det ønsker du ikke.

Du tænker måske at den månedlige løn, er løn nok i sig selv. Men sådan forholder det sig ikke hos en moderne arbejdsstyrke. En ansat i dag ved, at han eller hun kan få en god løn mange steder – særligt hvis personen er stærkt kvalificeret. Derfor bliver andre faktorer udslagsgivende for, om medarbejderen føler sig tilfreds og værdsat. Lønnen er en såkaldt hygiejnefaktor, mens motivationsfaktorer har andre ansigter. Flekstid, gode madordninger, personlig udvikling, stor faglig feedback, gode kollegaer, anerkendelse etc. er i dag styrende for, om den ansatte ser en fremtid på sin arbejdsplads. Særligt anerkendelse spiller dog en væsentlig rolle, og her findes der ingen bedre symbolsk og fysisk handling end at give en gave.

I dag kan virksomheder give gode gaver, der sender signaler om, at arbejdspladsen har sin ansatte kær, ved selv at lade personen vælge gave i en såkaldt gaveshop. Fundamentet bygger på en kombination af den personlige gave og let logistik for virksomheden, som blot afsætter et beløb, hvorefter den ansatte kan vælge for tilsvarende i en online gaveshop – ligesom man kender det fra et almindeligt køb fra en webshop. På den måde får både medarbejder og virksomheden det meste ud af udvekslingen.