Er din virksomhed klar til den nye persondataforordning?

Ejer du en virksomhed, eller går du med tanker om at starte din egen op inden for den nærmeste fremtid? Så er det vigtigt, at du har viden om den nye persondataforordning. Læs mere om den her.

 

Ensartethed i hele EU

Den nye persondataforordning træder i kraft d. 25 maj 2018, og den kommer til at gælde for alle danske virksomheder, som på en eller anden måde har at gøre med personlige data. Og selvom at du måske blot er en del af en mindre virksomhed og dermed tænker, at du ikke har med personlig information at gøre, så bør du måske være vågen alligevel. Persondata er et utrolig bredt område, som også dækker et stort antal af informationer, som der ikke lige umiddelbart tænkes på til dagligt som værende persondata. Blot det at have med navn og kontaktoplysninger, jobansøgninger og sygedage at gøre har faktisk med persondata at gøre.

 

Loven om beskyttelse af persondata er ikke ny i Danmark eller Europa for den sags skyld, dog består det nye i, at loven nu indebærer en række regelsæt, som er forankrede ud af EU, hvorfor der sikres ensartethed i hele EU. Og det betyder, at uanset virksomhedens størrelse er der nogle nye regler og krav, som der skal tages hensyn til.

 

Hvis diverse regler og krav ikke overholdes, kan der forekomme bødestraffe op til en sådant beløb, som vil betyde en melding om konkurs for især mindre virksomheder. Og derfor er det essentielt at have læst grundigt på den nye persondataforordning, inden den træder i kraft. Ingen ønsker nogle ubehagelige overraskelser, og derfor er det bedst at komme dem i forkøbet og eventuelt forberede sin virksomhed på de ændringer, som den nye forordning måtte indebære.

 

Få uforpligtende råd og vejledning

Uanset om du er ejer af en virksomhed eller blot ansat, kan det være vigtigt at kende til de nye regler og krav, og det især hvis du er den, der behandler data eller er dataansvarlig. Læs derfor mere om den nye dataforordning ved at klikke her og få den nødvendige vejledning.