Et CRM er et uundværligt værktøj
Arbejder man med kunder og salg, er et godt CRM-system ikke til at komme uden om. I denne korte artikel, fortæller vi lidt om, hvordan vi aktivt bruger CRM til at optimere vores salgstragt.
Et CRM står for Customer Relationsship Management, et system hvor man kan holde styr på alle sine forhold, her i blandt kunder, potentielle kunder og samarbejdspartnere. På dansk kalder vi også CRM for kunderelationsstyring, CRM er dog meget oftere benyttet som term.
Et CRM system er dermed skabt for at gøre det nemmere for en virksomhed at holde styr på sine relationer og eventuelle transaktioner til og med sine kunder.
I en hastigt voksende virksomhed, hvor der er brug for at skaffe nye kunder er et CRM et must, men det er også et must i forhold til at holde på sine nuværende kunder.
Sådan bruger man et CRM til salgsbrug
- Oversigt over leads
- Oversigt over kontaktflader
- Kundeinformationer – hvad blev der snakket om sidst i snakkede sammen? Det er vigtigt at gemme så mange informationer som muligt, for at få den bedst mulige start på næste samtale og/eller hvis en anden medarbejder skal sætte sig ind i kunden.
- Påsætning af værdier på kunder – hvilke af dine kunder er mest værd for dig og hvem bør du prioritere højest?
- Vurdering af tidsforbrug på kunder og support – nogle kunder tager mere tid end andre og det kan være effektivt at holde øje med om den slags kunder overhovedet er rentable at arbejde med
Præcis hvad du ellers skal måle på er svært at sige, det afhænger nemlig af din virksomheds kultur og hvordan i opererer med jeres forskellige kundeemner, nye som gamle. Hvilket CRM-system man benytter afhænger også af ens virksomhed, temperament og kultur. Dynamics NAV er blandt de mest populære, da det er let at skalere i forhold til udvikling og firmaets størrelse.
Det kan eksempelvis bruges når man arbejder med disciplinen linkbuilding, hvor man ofte rækker ud til forskellige websiteejere, for at skaffe indgående links til et website. Et indgående link til et website, er en anbefaling og det er noget søgemaskinerne lytter til og derigennem skubber en hjemmeside højere op i søgeresultaterne.
For at holde styr på de mange personer der kontaktes, bruger man er CRM. Der kan også være tilfælde, hvor man kan have brug for at kontakte samme websiteejer flere gange, med forskellige forespørgsler og bruger man CRMet ordentligt, har vi en fantastisk åbning for dialog og kan fortsætte dialogen fra sidst.