Har I styr på jeres kundeservice?

God kundeservice er effektiv markedsføring. Det er her, I virkelig kan rykke jer fra konkurrenterne. Derfor bør I tage kundeservice alvorligt i en tid for hvor kunderne ganske enkelt forventer en god service.

 

Kundeservice har altid været et vigtigt element af dét at drive en forretning. Dog virker det til, at der er ved at ske en forandring; kundeservice er, som begreb, ved at forvandle sig til at have en mere central og afgørende rolle.

God kundeservice er god markedsføring

Kundeengagement er altafgørende for, om I får succes — og det er ved at have en god kundeservice, I har mulighed for at skille jer ud fra konkurrenterne.

Det kræver dog, at der bliver lagt en vis portion energi i at opretholde den gode kundeservice. Kunderne har mulighed for at kontakte og bedømme jer fra en stadigt stigende mængde af digitale platforme, I er til stede på, og her er det vigtigt, at der bliver lagt kræfter i at bevare den gode kundeservice på tværs af sociale platforme.

De digitale, sociale kanaler betyder samtidig, at virksomheden er rykket et skridt tættere på kunden, der blot ved at åbne Facebook eller et andet socialt medie har mulighed for at kontakte, kommentere og anmelde virksomheder — og hér kommer kundeservicen virkelig til fyldest.

Det er nemlig kundeservicen, der i sidste ende afgør, hvorvidt I får gode eller dårlige anmeldelser. Og det bliver lagt til offentligt skue af de brugere, der anmelder. Det kan påvirke jeres brand i en negativ retning, hvis ikke I formår at favne alle kanaler — eller så mange som muligt — og besvare kundernes spørgsmål.

Skil jer ud ved at være til stede

Der er mange webshops og lignende, der tilbyder at man kan chatte, eller sende en mail eller lignende. Hvis man har et lidt mere kompleks spørgsmål, kan det være fornuftigt at man tilbyder telefon support som en del af sin kundeservice. Det kræver godt nok lidt ekstra, men det giver også mere tilbage.

Et godt eksempel er Weboil, der sælger motorolie på nettet. For nogen er det det mest naturlige i verden, hvad der skal bruges, men for andre kan det være forbundet med mange spørgsmål. Det er altså vigtigt, at der altid er kundeservice klar til rådighed, som kan besvare det spørgsmål, der måtte være, og her er telefonen ofte langt bedre end en mail eller lignende.