Hvem gemmer sig bag facaden?
Når man møder en ny person, er man ofte relativt hurtig til at danne sig et førstehåndsindtryk. Er personen åben, imødekommende, har han eller hun et fast håndtryk, ser personen tillidsvækkende og professionel ud og meget mere. Vi afkoder lynhurtigt personen og forsøger at danne os et helhedsindtryk ud fra de mange små detaljer, vi oplever.
Det er dog ikke kun andre mennesker, vi bedømmer på blandt andet fysiske træk. Også bøger, kunst og endda bygninger står på mål for vores konkluderende blik.
Hvilken historie fortæller I?
Hvis du er indehaver af en virksomhed, tænker du med garanti allerede på signalværdien og den udtryksfulde kommunikation fra hjemmeside, visitkort, sociale profiler m.m. Men hvad med den fysiske bygning, du driver din virksomhed fra, og hvad med dens indretning? Hvilken historie fortæller jeres domicil, og er det en historie, der giver kunderne et positivt førstehåndsindtryk – dét der er så vigtigt for at skabe præcedens for salg eller videre samarbejde.
Populært sagt er din facade din mulighed for at skilte med professionalisme og faglighed. Det ved man hos fynske Dormus A/S, hvor man blandt andet hjælper virksomheder med at pryde bygningerne med flotte kviste og etablere store ovenlys, der lyser de kreative lokaler eller vigtige showrooms ordentligt op. Her oplever man fortsat, at forretninger efterspørger bygningselementer, der er med til at gøre virksomheden mere unik.
”Selvom man arbejder med B2B salg, handler man stadig med en person. Og her er det vigtigt, personen kommer fra et miljø, der er med til at iscenesætte den her sælger eller ekspert. Det miljø bliver allerede bedømt, når vis ser på de fysiske rammer”, lyder det.
Vis hvem I er
Når man taler om bygninger, facader og visitkort, er det stadig vigtigt at forstå, de er redskaber, der er med til at vise, hvem forretningen er. Det sande ansigt er dog de personer, der arbejder der. Her taler man ofte om menneskeliggørelse af business. Tænk på de åbne kontorer og mødelokaler med helt gennemsigtigt glas. Det er nemlig blevet vigtigt at fjerne masken og vise partnere, interessenter og potentielle kunder, hvem vi er – når altså først de har fået det afgørende førstehåndsindtryk.
Kombinationen af vores omgivelser og de mennesker, der udgør firmaet, kan derfor vise sig at være de stærkeste salgsredskaber, vi har.