Hvordan skaber man det rigtige arbejdsmiljø?
Det er meget forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, hvordan man går igennem arbejdsdagen. Der er forskellige meninger og metoder til, hvordan man får mest ud af sine ansatte. Er det gennem kæft trit og retning, eller gennem ansvars-uddeling og god dialog? Det fremkommer klart at sidstnævnte er mere udbredt efterhånden, hvorved kæft trit og retning vurderes at være en udfaset og gammel metode at lede på. Men hvordan skaber man som leder det perfekte arbejdsmiljø, hvor trivsel og performance går hånd i hånd? Det kigger vi nærmere på nedenfor.
Ansæt de rigtige personer
Hvis vi skal starte i kronologisk rækkefølge, så er det vigtigt at man som leder ansætter de rigtige personer. Derfor er det en nødvendig egenskab som leder at være menneskekender. Det er alfa omega, at man får sammensat et team af de helt rette kompetencer og personligheder, for at øge produktiviteten og mindste gnidninger. Vi kommer ikke udenom at vi alle sammen er forskellige – og det er ikke en dårlig ting, tværtimod. For at skabe en god synergi i et team, er man nødt til at have forskelligheder. Alle har sine egne kompetencer som kan gå hånd i hånd for at nå et større formål.
Når man har samlet det helt rigtige team, så kan man begynde at gruble i hvordan man får det bedste ud af virksomheden.
Fordel ansvaret
Som beskrevet oppe i indledningen, er der stort fokus på ansvarsfordeling i 2019. Det er bevist, at motivationen øges hos medarbejdere hvis de får et større ansvar. Det er følelsen af at gøre en forskel og have en værdi for virksomheden, fremfor bare at være en lille brik der stempler ind og ud. Det kan være en udfordring for ledere at uddelegere ansvaret, da mange ofte føler at medarbejderne ikke kan gøre arbejdet lige så godt, som de selv kan. Her er vi tilbage i tidligere afsnit, hvor vi snakkede om at ansætte de rigtige personer. Med de rigtige personer om bord, burde det ikke være et problem. Det er også en stor fordel som leder at være indforstået med at man ikke kan være den bedste i virksomheden på alle fronter – Led virksomheden til succes gennem uddelegering af ansvar.
Team aktiviteter
Aktiviteter der udfordrer medarbejderne ud over det sædvanlige, skaber gode relationer og styrke båndet til hinanden inden for virksomhedens vægge. Derfor er det altid en god idé at forsøge sig med lidt anderledes teambuilding aktiviteter fra tid til anden. Og det skam ikke noget hvis disse aktiviteter indebærer at skubbe grænser både fysisk om mentalt – tværtimod.
Vær aktive sammen
Det er vigtigt at være aktive sammen. Undersøgelser viser, at produktiviteten øges hvis man bare 1-2 gange i ugen motionerer sammen. Det giver et sammenhold samtidig med, at det giver et afbræk fra hverdagens arbejdsrutiner. Bare 1 time om ugen hvis det er muligt – specielt hvis man sidder på kontor, kan det være en rigtig god idé, der betaler sig i den lange ende.