Sådan skaffer du gode leads – og konverterer dem til salg
Hvis din virksomhed lever af at sælge produkter og services, især B2B, er du formentlig helt afhængig af gode leads. Leads er oplysninger om potentielle kunder, som de selv giver dig. Et lead er med andre ord et tilsagn om, at en given kunde måske er interesseret i dine produkter.
Ved at fokusere på leads i din markedsføring, sikrer du, at du kan fokusere på relevante personer. Hvis du for eksempel har en telemarketing-afdeling tilknyttet, kan de nøjes med at ringe til leads, som kan konverteres til salg, i stedet for at skyde med spredehagl og forsøge at finde kunder ud af det blå. Det giver både mere værdi for dine kunder og sparer mange penge.
For at generere leads, behøver du som regel to ting: SEO og godt content. Disse to skal du bruge til at vække folks interesse, så de melder sig til dit nyhedsbrev, udfylder en kontaktformular eller på anden måde viser interesse i dit produkt. Når du har sikret et lead, skal du konvertere det til et salg og gerne en fast kunde.
SEO
Først og fremmest skal du sørge for, at din side er søgemaskineoptimeret, så potentielle kunder kan finde den. Hvis din konverteringsrate er lav, er det især vigtigt, at du får så mange som muligt (relevante) besøgende på din side. Derfor skal du både arbejde med søgeordsbaseret optimering af dine landingssider, linkbuilding og eventuelt retargeting. Alle disse ting hjælper din side med at nå en højere organisk ranking i Google, så flere potentielle kunder ser din side. Du kan også supplere med AdWords, hvis du har budgettet til det.
Godt content
Et andet element, som kan skaffe dig gode leads, er godt content. Hvis du laver content, der er relevant for potentielle kunder, vil de kunne se relevansen af din virksomhed. Derfor vil de være mere tilbøjelige til at melde sig til dit nyhedsbrev eller udfylde en kontaktformular. Godt og relevant content skaber altså leads, som du har stor chance for at konvertere til kunder. Men hvordan griber du konverteringen fra lead til kunde an?
Konvertér stærke leads til kunder
Det absolut vigtigste at gøre, når du har fået et lead, er at følge op på det. Det er meget banalt, men alt for mange virksomheder får ikke fulgt op, eller de gør det alt for sent og giver dermed et dårligt indtryk.
Hvis du får mange leads, kan du med fordel få et eksternt bureau til at håndtere dem for dig. Det kan for eksempel være et telemarketing-bureau, som sørger for at ringe leadet op og holde kontakten ved lige. Selvom telemarketing som udgangspunkt kan lyde som en risikabel strategi, er det yderst effektivt, når dine potentielle kunder selv har opgivet deres oplysninger. De har vist interesse for at høre mere, så nu skal du følge bolden helt i mål. Et telemarketing-bureau har som regel også bedre mulighed for at holde styr på kunderejsen for dig, og de kan lave individuelle strategier for hvert enkelt lead. Dette sikrer, at din kunde eller potentielle kunde kun bliver ringet op, når det passer vedkommende. På den måde undgår din virksomhed at virke generende og kommer i stedet til at virke yderst relevant for kunden.
Læs mere om, hvad et bureau kan hjælpe dig med her.