Dette kan du gøre, hvis dit fly er forsinket eller aflyst
Det er altid helt vildt irriterende, frustrerende og ærgerligt, når man står i en lufthavn og er helt klar til at rejse afsted på badeferie med børnene, på romantisk storbytur med partneren eller på flot sightseeingferie med veninderne – eller man blot er på vej hjem fra ferie, og glæder sig til at se sin egen seng og dyne igen – og så flyet enten er forsinket eller er aflyst. Nu kunne man ellers endelig se frem til en masse timer i solen på stranden, i selskab med en god og spændende bog, og i stedet er man nødsaget til at sidde i en kedelig lufthavn og vente. Men der er faktisk muligheder for at få kompensation eller erstatning, hvis dit fly er enten aflyst eller er forsinket – her kan du læse mere om flyforsinkelse kompensation.
Hvornår kan jeg få erstatning?
Normalt vil de fleste flyselskaber kompensere passagerne, hvis der, med meget kort varsel, er blevet informeret om at det pågældende fly er blevet aflyst. Dog er luftfartsselskabet ikke, rent juridisk, forpligtet til at yde nogen form for erstatning, hvis dit fly bliver aflyst på grund af årsager, som flyselskabet ikke kan kontrollere. Dette kan for eksempel være en strejke, eller hvis der er så ekstremt vejr, at det er farligt at flyve i.
Herudover kan du forvente fuld refusion eller et tilbud om en alternativ rejseform, som for eksempel en plads på et fly hos et andet flyselskab – dette afhænger dog af hvilket flyselskab du rejser med.
Er dit fly forsinket i tre timer eller mere, og hvis dit fly har destination enten til eller fra en lufthavn, der ligger inden for EU’s grænser, er du berettiget til at modtage den samme kompensation som de personer, der har aflyste flyvninger. Dette gælder også, hvis du flyver med et såkaldt EU-baseret flyselskab.
Hvis det er på grund af strejke, at flyet er aflyst, er flyselskabet forpligtet til at tilbyde dig assistance, såfremt den forventede forsinkelse er længere end et bestemt tidsrum. Denne assistance kan blandt andet indbefatte indkvartering og forfriskninger. Dog er flyselskabet ikke forpligtet til at tilbyde kompensation for din flybillet under eller efter en strejke, fordi en strejke normalt bliver anset for at være en såkaldt ”usædvanlig omstændighed”.
Hvis aflysningen ikke skyldes ”usædvanlige omstændigheder”, gælder der andre regler for flyforsinkelse kompensation. Har du for eksempel fået udstedt en helt ny flybillet, samt har ventet i den pågældende lufthavn i over to timer – og dette for en kort flyvetur, eller over fire timer for en lang flyrejse, har du ret til at få kuponer for både mad og drikke i lufthavnen. Det kan være en god idé at sørge for at have en rejseforsikring inden afgang, da du kan bruge denne, hvis den pågældende forsinkelse er uden for flyselskabets kontrol. De fleste forsikringer omfatter nemlig udbetalinger for både aflyste og forsinkede flyvninger – dog afhængigt af hvilket selskab du har købt din rejseforsikring hos.