Du kan markedsføre din virksomhed på mange måder

Artiklen er udarbejdet sammenmed Seier Fitness og Display.dk. Betalte links kan forekomme.

Som virksomhed er det selvfølgelig ekstremt vigtigt at have et yderst godt produkt. Er produktet ikke udviklet til at være i blandt de bedste af sin slags, vil det være svært at holde gang i forretningen. Det samme gælder virksomheder, der tilbyder diverse former for service. Er servicen ikke i top, vil kunderne falde fra. Men det er mindst lige så vigtigt at markedsføre virksomhedens produkter og services på en god måde – ellers vil virksomhedens succes ikke skabes. Markedsføring kan ske på mange måder, og her på siden kan du læse mere om, hvordan du netop kan prioritere markedsføring af virksomheden.

Hvem er kunderne, og hvordan skabes kontakten til dem?

Alle virksomheder er forskellige, og derfor er målgrupperne også varierende. Der er derfor ikke én tommelfingerregel, der gælder alle former for markedsføring. I stedet skal du gå ind og tænke: Hvem er mine kunder specifikt? Er det forbrugere eller virksomheder? Hvor mange? Kvinder, mænd, unge eller seniorer? Skal jeg tage kontakt til små eller store virksomheder? Hvad laver de i fritiden? Hvad vil de betale for produktet? Hvor køber de produkterne i dag? Så snart du har foretaget en analyse af din målgruppe, vil det være meget nemmere at nå dem gennem din markedsføring.

Er målgruppen f.eks. mænd og kvinder i alderen 20-35 med fritidsaktiviteter såsom træning, kan det være en særdeles god idé at markedsføre i tilsvarende områder. Reklamer i fitnessklubber såsom Seier Fitness gennem snaprammer er meget effektive til denne form for målgruppe. Overvej altså din målgruppe nøje og tilpas reklamerne derudfra.

Markedsføring kommer i mange former

Snaprammer er én måde at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed på. Men der findes mange andre muligheder, som måske passer bedre til dine produkter og services. Det kan f.eks. være telefonsalg, Google Ad Words, kontakt gennem netværk, konferencer, flyers, salgsbrev, SEO, sociale medier eller udgivelse af en bog. Du kan evt. tage kontakt til fem potentielle kunder for at spørge dem om kvalificerede bud på både produktet og markedsførelsen deraf.

Vil de købe dit produkt frem for konkurrenternes? Vil de lægge mærke til reklamerne? Hvad er konkurrenternes styrker ift. din? Lad helst de interviewede være andet end dine venner, da du herved får en fuldstændig ærlig mening fra en tredjepart.

De forskellige markedsføringskanaler

Som nævnt tidligere findes der et væld af måder, hvorpå en virksomhed kan markedsføre sig selv. De forskellige markedsføringskanaler har alle fordele og ulemper. Dog plejer man som regel at sige, at lokal handel bør markedsføres lokalt, online handel bør markedsføres online osv. Anvender virksomheden tryksager, bør designlinjen være ens. Online markedsføring er nem at måle, men sociale medier kræver også meget tid. Messer og lignende kræver gåpåmod og smil, men det giver ligeledes anledning til at møde kunderne direkte. Det gælder altså om at finde den form for marketing, der virker for virksomheden og målgruppen.