Moderneindretning af kontoret

Fra 20 år siden havde alle deres eget kontor -eller få var samlet i små grupper på kontorer. Det var smart at samle små teams og gav en god teamånd.

Det gjorde det også nemt at indrette kontorene, hvor hver havde en fast arbejdsplads.

Inden for de sidste 10 års tid og særligt de sidste 3, er arbejdspladserne blevet mere hybride, hvor hjemmearbejdspladsen har fået en langt langt større rolle i erhvervslivet.

Det er pludselig helt normalt at arbejde 50% hjemmefra og dermed måske kun møde op 2 dage om ugen på kontoret.

De nye hybridkontorer og indretningen

kontorindretningDen nye måde at arbejde på, er allerede begyndt at slå igennem i indretningen af kontorene og de forsøger at omfavne den nye arbejdsform og tilbyde den nødvendige fleksibilitet i hverdagen.

Det er store fælleskontorer uden faste arbejdspladser, hvor hele arbejdspladsen er yderst fleksibel og dermed også indretningen.

Store krav til kontormøbler og hardware

Mange forskellige brugere over ugen på samme kontorplads stiller langt større krav til kontorpladsens indretningsmuligheder og kvaliteten af møblerne.

Flere forskellige brugere slider anderledes på møblerne kontra en enkelt fast bruger, der har højere grad af ejerskab.

Åbne mødelokaler og muteboxe

Hvor vi før i tiden gik ind på en kontor, hvis vi skulle larme, så andre ikke blev forstyrret, er det i dag omvendt.
I dag er hele kontorarealet lyddæmpet med tæpper, filt på vægge og høje støjskærme ved hvert bord.

Er der behov for ekstra ro, er der kommet en ny type bokse, som er ekstra lydisolerende og dermed giver brugeren helt ro.
De benyttes ofte til vigtige telefonsamtaler og hvis der er behov for en støjpause.

De sælges i mange forskellige størrelser og designs.

Mødelokalerne er også blevet åbnet op og i dag er der ofte kun en glasskydedør, så man kan se ind i mødelokalet og det ikke er afskærmet fra resten af kontorlokalerne.

Flere virksomheder lader mødelokalet være en samlet del af et åbent kontorlandskab og afskærmer det med høje planter og støjskærme, så det stadigvæk er en del af det pulserende miljø.

Ulempen ved hybridkontorer

Den største ulempe er helt klart støjniveauet, som er svært at beherske effektivt. For nogen ansatte kan arbejdsformen også være svær, at tilvænne sig, da der jo ikke som sådan er faste pladser.

Udgifter til varme og lys er også forholdsvis høj.

Tip: Læs også om konferencestole og hvordan du vælger den bedste – Læs mere her