Sådan skal du gøre, hvis dit fly er forsinket
Har du været så uheldig, at dit fly er blevet forsinket? Eller endnu værre aflyst kort før din rejse? Mange, der ofte rejser i forbindelse med arbejde, har været ude for lange forsinkelser, der kan være skyld i, at folk går glip af vigtige møder eller events, hvilket er til stor irritation, når man er fanget i lufthavnen og utålmodigt må vente på, at flyet bliver klar til afgang. Har man eksempelvis børn med på turen, kan det være endnu mere vanskeligt at skulle få timer til at gå i lufthavnen, hvis man står over for en længerevarende forsinkelse. Man er heldigvis ofte berettiget til en kompensation, hvis sådan noget sker, men det kan være uoverskueligt selv at sætte sig ind i.
På Flyjura kan du finde hjælp til at beregne, om du er berettiget til kompensation eller ej. SAS og Norwegian har masser af flyvninger døgnet inden i Europa og ud af Europa, og nogle gange opstår der desværre forsinkelser på flyvningerne. På linket kan du finde en robot, der holder øje med om flyforsinkelse eller en flyaflysning kan give ret til erstatning. I nogle tilfælde får passageren DKK 4.500,- grundet forsinkelser, og da servicen om hjælp til beregning af kompensation er gratis, såfremt sagen ikke vindes, har man intet at tabe. Der er 3 kriterier, der skal være opfyldt, for at kunne være berettiget til en erstatning:
- Enten startdestinationen eller slutdestinationen skal være i EU
- Ved flyaflysning skal forsinkelsen resultere i mere end 2 timers forsinkelse, og forsinkelse skal være mere end 3 timer.
- Forsinkelsen skal ikke være pga. ekstraordinære omstændigheder.
Regler for erstatning
Med skærpede omstændigheder menes der eksempelvis tilfælde af krig, medicinsk nødstilfælde, strejke af en tredjepart, terror, dårlige vejrforhold osv. Det dækker altså over faktorer som er ude af flyselskabets kontrol. Sker det dog, at et fly bliver forsinket pga. disse årsager, er det deres ansvar at bevise det.
For at søge om kompensation skal du igennem få trin. Du skal angive personlige oplysninger i form af navn, E-mail og telefonnummer på dig og dine medpassagerer. Du skal ligeledes angive oplysninger for din rejse som er navne på lufthavne, navn på flyselskab, årsag til forsinkelse, hvor mange timer du er forsinket og dato for afrejse. Derefter gør beregneren resten af arbejdet, og du modtager efterfølgende en mail med resultatet for din sag. Klik her for mere information.