Forretningsplan – Kom godt i gang med din virksomhed

Overvejer du at starte din egen virksomhed? Inden du kaster dig hovedkulds ud i projektet, kan det være nyttigt med et godt overblik. Det kan du f.eks. få ved at lave en detaljeret forretningsplan. Forretningsplanen kan ses som en rød tråd gennem forløbet, og skal sørge for, at du kommer igennem alle de vigtigste emner, som knytter sig til at starte egen virksomhed.

Sørg for en pæn og overskuelig opsætning af din forretningsplan, så det er nemt for din bankrådgiver (og eventuelt din advokat og dine investorer), at forså hvad du vil med din virksomhed.

Beskriv din forretningsidé

Start gerne med at beskrive din forretningsidé – hvorfor vil du starte din virksomhed, og hvorfor er der brug for den? Lav eventuelt en såkaldt SWOT-analyse, hvor du overvejer styrker, svagheder, muligheder og trusler for din virksomhed. Analysen har navn efter de engelske begreber strengths, weaknesses, opportunities og threats.

Tag også gerne et kig på dine personlige styrker, svagheder, muligheder og trusler. En sådan analyse skal gerne afdække hvor du står stærkt, og hvilke ressourcer du skal arbejde med. Jo bedre du kender dig selv – både dine styrker og dine begrænsninger desto bedre bliver du i stand til at drive din virksomhed.

Lav en god markedsanalyse

Du skal naturligvis analysere markedet grundigt, inden du springer ud som selvstændig erhvervsdrivende. Hvilke produkter (eller ydelser) vil du sælge, og hvem vil du sælge dem til? Hvilken fortjeneste kan du forvente på disse varer, og hvilke leverandører skal du være? Tag også et kig på dine konkurrenter – hvem er de og hvad gør de godt (og hvor kan du gøre det bedre?).

Du kan eventuelt benytte hjemmesiden Find-Virksomhed.dk til at søge efter lokale, konkurrerende virksomheder indenfor netop din branche. Her kan du bl.a. også finde regnskabsdata, listeudtræk og virksomhedsprofiler.

Få styr på budgettet

Der er flere budgetter i spil, når du starter egen virksomhed, og du skal naturligvis have styr på dem alle. Til en start skal du kende din privatøkonomi. Læg gerne et privatbudget, så du ved præcis hvor mange penge, du er nødsaget til at få ind på kontoen hver måned, for at få økonomien til at hænge sammen.

Læg herefter et etableringsbudget for din virksomhed. Her skal du kortlægge hvor mange penge du har brug for som startkapital. Undersøg hvad inventar, lagerbeholdning, håndværkere mm. kommer til at koste, og fyld tallene ind i budgettet. Til sidst skal du give et bud på et driftsbudget, hvor du vurderer din virksomheds forventede indtægter og udgifter måned for måned.

Virksomhedens opbygning

Hvordan skal din virksomhed være bygget op, hvem skal lede den, og hvilken virksomhedsform skal du vælge? Der er mange spørgsmål at tage stilling til. De kræver alle grundig research, for der er fordele og ulemper ved alle de valg, du træffer. Skal du have ansatte i din virksomhed, skal du også sætte dig ind i regler herfor.

Når du har styr på alle disse områder, er du næsten klar til at starte din virksomhed. Du skal blot vælge et passende navn og herefter oprette dit firma med CVR-nummer på virk.dk.