Storytelling er mindeværdig markedsføring

Vil du gerne skabe opmærksomhed og få flere kunder i din butik? Har du kastet masser af penge efter traditionelle annoncer? Undersøgelser viser, at forbrugerne hellere vil høre om din virksomhed gennem historier og artikler end gennem klassiske annoncer. Derfor er det vigtigt, at du har en god historie at fortælle. Har du det, skal kunderne nok for øjnene op for dig og dine produkter.

De gode historier kan huskes

Storytelling er bestemt ikke noget nyt begreb. Det at fortælle historier går lang tilbage i tiden – også til før historierne kunne trykkes i tykke bøger. Dengang foregik det fra mund til mund, og en dygtig historiefortæller har altid været værdsat. Tænk blot på de historier, du hørte som barn. Der er helt sikkert nogle gode i blandt – nogle som du kunne leve dig ind i, og måske stadig husker.

Der bliver også udvekslet historier mellem familiemedlemmer, venner og kollegaer, og vi er ikke i tvivl om, hvornår en historie bliver fortalt på en god måde, og hvornår det modsatte er tilfældet. Vi genkender kort sagt en god historie, når vi hører den.

Du skal gøre din virksomhed levende

Når du skal erobre markedsandele gennem markedsføring, handler det om, at du skiller dig ud fra alle de andre virksomheder, som sælger samme produkter eller leverer samme ydelser. Det er faktisk slet ikke så svært, som det lyder. Selvom dine produkter måske er de samme som konkurrentens, så er din virksomhed unik. Brug dette faktum til at skabe en god fortælling.

Du kan f.eks. tage udgangspunkt i virksomhedens hverdag. Hvem står bag virksomheden og hvordan arbejder I? Det er oplagt at benytte en personlig vinkel. Du kan eventuelt fortælle om dine dedikerede medarbejdere, eller fortælle hvorfor du har startet din egen virksomhed. Hvad driver dig og hvad er de fede arbejdsopgaver?

Hvem skal fortælle din historie?

Alle virksomheder har en god historie at fortælle – måske skal den bare hjælpes lidt på vej. Vil du gerne have produceret en professionel historie, som kommer ud til en større målgruppe, kan du f.eks. benytte SMV-Nyt – en nyhedsportal for små- og mellemstore virksomheder.

Her findes alt fra korte nyhedshistorier og pressemeddelelser til større virksomhedsportrætter og personfortællinger. Får du bragt din historie hos SMV-Nyt, kan du med fordel linke til artiklen på sociale medier, så den også når ud til dit personlige netværk. Husk at de bedste historier også fortælles i billeder, så det skader aldrig at alliere sig med en god fotograf.

Hvorfor skal kunderne handle med dig?

Når du fortæller levende historier, bliver din virksomhed også levende. Glem de tørre fakta og produktinformationer – dem skal kunderne nok selv finde, hvis de er interesserede. Stil dig spørgsmålet ’Hvorfor skal kunderne handle med mig?’ og lad svaret blive en del af din storytelling. Fortæl om dine dedikerede medarbejdere, vis nogle af de projekter, I er i gang med, eller få nogle af dine kunder til at beskrive dig.

Jo flere historier, der knyttes til din virksomhed, desto bedre er chancen for, at du får kunder i butikken. Hav storytelling i baghovedet i hverdagen, så du er klar til at gribe kuglepennen – eller tastaturet på din computer – når der sker noget nyt og spændende i din virksomhed, eller ’opfind’ selv interessante vinkler til hverdagens historier.