Skal firmaet udvides til nye markeder? Her er nogle gode ting at have in mente
Sommetider er det på tide for en virksomhed at udvide horisonten og begynde at kigge ud over landegrænser. Måske er det optimale udbytte på det danske marked nået. Måske findes der bedre samarbejdspartnere i et andet land. Måske er produktionen hurtigere, bedre og billigere i en fremmed kultur. Der kan være mange grunde, så her er nogle gode ting at huske, inden man udvider til et fremmed marked.
Undersøg og forsøg at forstå kulturen
Når man skal samarbejde med en fremmed kultur, nytter det ikke noget, at man håndterer alting, som man ville have gjort det i Danmark. Der kan være stor forskel på kulturer, og det kan være meget forskelligt, hvordan man håndterer forretningstiltag uden for Danmarks grænser. Det er derfor ret vigtigt at undersøge og forsøge at sætte sig ind i den kultur, man vil udvide markedet til. Vil man eksempelvis outsource en del af virksomheden til et sydeuropæisk land, er de vigtigt at forstå, at effektivitet og produktivitet har en anden betydning dernede, end det har herhjemme. Skal man for eksempel til et forretningsmøde med en spanier, kan man godt regne med, at han eller hun kommer for sent. I Danmark er vi meget strikse omkring deadlines, og det anses som uhøfligt og uprofessionelt at komme for sent til et møde – men det gør det altså ikke i Spanien.
Forstår de nye samarbejdspartnere engelsk?
I Danmark tager vi det let for givet, at alle bør forstå og tale engelsk. Men ikke alle er så privilegerede som os – i mange lande bliver amerikanske film eksempelvis oversat til modersmålet, og indbyggerne i landet hører altså ikke engelsk på tv på samme måde, som vi gør herhjemme. Mange lande begynder heller ikke at undervise i engelsk i skolen, før børnene er noget ældre, end de danske børn, der får engelsk undervisning. Det kan derfor være en god idé at hyre en professionel tolk, når der skal tages kontakt til de fremmede samarbejdspartnere. Læs mere her.